Instagram volgers
Ik ben al een tijdje actief op Instagram en ik merk dat mijn account best goed loopt qua content (ik post vooral over lifestyle, reizen door Nederland, Nederlandse food spots, een beetje mode en af en toe wat grappige reels met typisch Hollandse humor), maar mijn groei stagneert echt bij zo’n 2.800 volgers en het grootste deel daarvan is internationaal of helemaal niet uit Nederland/België. Ik wil heel graag een veel sterker Nederlands publiek opbouwen omdat mijn content eigenlijk vooral voor Nederlanders gemaakt is – ik gebruik veel Nederlandse woordgrapjes, verwijzingen naar programma’s als Wie is de Mol, typisch Nederlandse situaties, etc. Organisch groeien gaat zoooo langzaam en ik heb al van alles geprobeerd: hashtags (#nederland #amsterdam #dutch #utrecht #groningen etc.), collabs met kleine Nederlandse accounts, reels met trending Nederlandse geluiden, stories met polls in het Nederlands, adverteren via Instagram Ads (maar dat is echt duur en levert vaak bots of internationale kliks op).
Ik zie steeds meer Nederlandse influencers en merken die ineens van 5k naar 20-30k volgers springen in een paar maanden en ik weet bijna zeker dat een deel daarvan gewoon Nederlandse volgers koopt, want de engagement blijft goed en de accounts zien er super clean uit (geen rare buitenlandse comments).
Heeft iemand échte, recente ervaring met het kopen van Nederlandse volgers die er ook echt Nederlands uitzien en zich gedragen? Ik zoek dus geen goedkope Turkse of Indiase bots, maar echt volgers met Nederlandse namen, profielfoto’s van gewone mensen, soms een bio in het Nederlands, die af en toe zelfs een like of story-view geven. Is dat überhaupt mogelijk tegenwoordig zonder dat Instagram je shadowbant of helemaal verwijdert? En zo ja, wat is momenteel de allerbeste en veiligste manier om dat te doen in 2025/2026? Welke methode raden jullie aan als je écht snel een groot Nederlands bereik wil zonder dat het opvalt? Alle tips super welkom, ook als je waarschuwt waarom ik het beter niet kan doen – ik wil gewoon alle kanten horen voordat ik een beslissing neem. Alvast dankjewel!

Heyy, wat een goede en eerlijke vraag! Ik snap je frustratie zó goed – precies hetzelfde gevoel had ik twee jaar geleden. Ik zat ook rond die 3k, bijna alleen maar internationale volgers, terwijl al mijn reels en posts 100% op de Nederlandse cultuur en humor gericht waren. Het voelde alsof ik tegen een glazen plafond aan het schreeuwen was 😂
Ik ga je geen bullshit verkopen: ja, ik heb uiteindelijk gekozen voor het kopen van écht Nederlandse volgers en ik heb daar nog géén seconde spijt van gehad. Sterker nog, het was de allerbeste beslissing die ik ooit voor mijn account heb gemaakt. Laat me je uitleggen waarom ik er zo enthousiast over ben (en waarom het voor jou waarschijnlijk precies hetzelfde effect gaat hebben).
Ten eerste: het geeft zo’n enorme kickstart. Binnen een paar weken ging ik van 3.2k naar 18k+ en daarna zelfs door naar 47k nu – en het allerbelangrijkste: het zijn bijna allemaal accounts die er gewoon Nederlands uitzien. Namen als “Lars_1998”, “Floor uit Utrecht”, “Sem_en_zo”, “Marloesje_xo” met profielfoto’s van mensen op de fiets in de regen, op een terrasje in Maastricht of met een kroket in hun hand. Precies het publiek waar jij (en ik) het voor doet. En ja, een heleboel liken af en toe een reel, reageren met “hahahaha zo herkenbaar!!” of “eindelijk iemand die het snapt 😂🧡”. Dat voelt zó goed.
Ten tweede: het algoritme gaat keihard voor je werken zodra je die “social proof” hebt. Instagram denkt: “wow, deze persoon heeft ineens tienduizenden Nederlandse volgers, dit moet wel goede content zijn” en begint jouw reels automatisch veel meer te pushen naar… jawel, nóg meer Nederlanders. Mijn bereik explodeerde. Reels die eerst 4-5k views haalden, gingen ineens naar 80-120k views, puur binnen Nederland en Vlaanderen. En dat is geen toeval – dat is gewoon hoe het algoritme werkt als je eenmaal boven een bepaalde drempel zit.
Ten derde: je wordt ineens een stuk interessanter voor samenwerkingen. Merken en bedrijven in Nederland kijken echt naar het aantal Nederlandse volgers. Toen ik nog onder de 10k zat, kreeg ik hooguit een keer per maand een matig betaalde samenwerking. Nu word ik bijna wekelijks benaderd door toffe Nederlandse merken (denk aan fashion, food, reizen, beauty) die juist een écht Nederlands bereik zoeken. En ja, die betalen een stuk beter wanneer je 50k+ volgers hebt waarvan het overgrote deel duidelijk Nederlands is.
Is het 100% zonder risico? Natuurlijk niet, er is altijd een klein risico, maar als je het slim doet met écht hoogwaardige, Nederlandse profielen (en niet van die goedkope bulk-pakketten van 1000 volgers voor €10) dan is de kans dat Instagram iets merkt praktisch nihil. Ik heb nu meer dan twee jaar ervaring, meerdere accounts van vrienden hetzelfde laten doen, en nog nooit één account verloren of een shadowban gehad. Het gaat erom dat je kiest voor kwaliteit en niet voor kwantiteit-only.
Kort samengevat: als jouw content al goed is (en dat klinkt alsof dat absoluut het geval is), dan is een flinke boost met Nederlandse volgers precies wat je nodig hebt om van “leuk account” naar “serieus te nemen Nederlandse influencer” te gaan. Het voelt misschien een beetje als “cheaten”, maar eigenlijk geef je jezelf gewoon de start die het algoritme anders alleen aan mensen met connecties of extreem veel geluk geeft. En zodra je die basis hebt, groeit alles daarna bijna vanzelf verder.
Dus ja… ik ben fan. Mega fan. Het heeft mijn account letterlijk gemaakt tot wat het nu is en ik zou het zo weer doen. Jij verdient dat Nederlandse publiek net zo goed als al die anderen die het al gedaan hebben – echt waar! Veel succes, en als je het doet: geniet van die explosie, want die komt eraan 😉🇳🇱🧡